Dijana Zmija -Knjiga koja je ubila život

Praskozorje boji zimom zagrljene dane a holovi velike bibiloteke zevaju prazni.Čuje se tutanj besomučnih vetrova. Ili se to dusi gnezde po policama. Ne možemo zasigurno znati, ali se krišom prikradamo ne bismo li dokučili tajne koje kriju.

Iz jednog kutka prostorije, čuje se jecaj što uznemirava duhove, i onaj najstariji među njima, sa svoje mirne luke vetrova, silazi i nalazi devojčicu u suzama.

Ona se trže pa iznenađeno reče:

’’Ja nisam tražila da mi se obrate ni starešine zdanja, ni biblioteke. Molim za mir dok ćutke čitam ove redove.’’

A duh se oglasi:

’’Ti si samo dete, zalutalo nehatom u okrilje knjiga. Ne razumeš ih još uvek. A ja nisam starešina, niti sam uhoda.’’

’’Šta god da si, nisi mi drag. Uključuješ svetlo dok plačem u mraku. Da li je to poštovanje prema čitatelju? Nikada ne možeš znati koliko dete može da razume.’’

-odbrusi grubo devojčica.

’’Možda sam želeo samo znati’’, izvinu se duh , ’’… Šta te je zabolelo?’’

’’Boli me svet, i ova knjiga’’, pokaza dete na ono što čita.

’’Zar toliko boli? Pa nije te tukla’’, nasmeja se starac u obliku duha.

’’Kao da jeste. Kraj joj je ružan. Vređa mi snove i ismeva nadu. Kaže da je čovek rođen da pati i da umire. Zašto onda da se nadam odrastanju? Truje mi dušu svojim košmarima. Ja više nikad neću da čitam!

Smeta mi smrt i smeta mi bol. Ne želim da verujem da je to jedino ka čemu život vodi.’’

Uvide duh u čemu je problem, knjiga je stroga za tu nežnu dušu. Previše priča, premalo sluša. Mora da je tu knjigu povredio neko. Razmisli starac pa dodade:

’’ Hajde sa mnom, da upoznaš Smrt. Neće te boleti kad shvatiš da i ona ima dušu.’’

’’A Smrt je žensko?’’, dete zapita.

’’ Itekako. Samo ona koja rađa , zna kako se umire.’’

’’ Ali ja neću da umrem niti da se družim sa smrću.’’

’’To i ne tražim.’’ , sede starac kraj nje da joj objasni, ’’ Postani besmrtna. Pruži ruku smrti koja je hladna, ona je takva jer putuje kroz vreme. Toplotu poseduje samo onaj ko spava . Ko juri snove, on nikad ne miruje. A Smrt se ne može zaustaviti. Vodi nas svuda ali se ne zadržava nigde. Kad je upoznaš, dopašće ti se. Pričaće ti o ljudima koji vole proleće i koji to doba ni za šta drugo ne bi menjali. Al život je, kao Smrt, promena. Smenjuje se i vreme i ljudi. To je tok prirode i razlog njene postojanosti. Kao voda što menja oblike a nikada ne staje, te je zato jača od svega ovozemaljskog. Tako i Smrt,  u raznim odorama, danas kroz život, sutra kroz samrtnu postelju, odnosi glasnike da bi mogla stvoriti nove.

A besmrtnost svega leži u  knjigama koje čuvaju delić nečijeg vremena. Ne roni suze na taj list hartije, pokvarićeš nečije životno sećanje.’’

Dok je govorio, devojčica je slušala. Zadubljena u reči koje su lebdele kraj nje. Promatrala je police i naglo je ustala. Uzela je knjigu koju je mislila da više neće.

’’ Hvala ti ,starče, na ovoj mudrosti. Dugo mi je trebalo da razumem zašto Smrt postoji. Nekad i ona zaplače čezneći za životom’’, devojčica izusti a onda se odmače. Zamahnu rukama, gde maska sa nje spade. U punoj veličini svih snenih galaksija, nad duhom zatalasa odora Smrti, što ga je gledala sa očima deteta.

Starac iznenađen varkom, bez teksta ostade a Smrt ga zagrli i tiho prošapta:

’’ Hvala ti što i u besmislu nalaziš svrhu i što moju lepotu primećuješ i kroz hladnoću i strah. Dužnik sam tvoj, starče. Dugujem ti dečaka koji nikad nije umro u tebi.’’

Za tren kliknuše grane nošene vetrom, po prozoru, grebući tiho sa zimskim smetovima. Ostade knjiga da čeka na podu , zablista sneg pred vratima holova.

I opet tišina zahukta tiho.

Tu je sedeo dečak, sasvim sam.

Dijana Zmija

2 thoughts on “Dijana Zmija -Knjiga koja je ubila život”

Leave a Reply

